Det är väldigt sällan vi ser att våra kunder har uppdaterat sin SQL Server miljö…
Det är aldrig kul med buggar/fel i programvara, men eftersom människor inte är ofelbara så kommer kod att ha buggar/fel och därmed är rättningar, så kallade hotfixar, nödvändiga ont.
Microsoft SQL Server teamet har för buggar eller hotfixar börjat med regelbundna leveranser, istället för de panik-drivna hotfix leveranserna vi sett genom åren. Det gör att man kan planera in med ganska bra träffsäkerhet när nästa patch behöver testas och levereras till sin SQL Server miljö, om man alltid vill hålla sitt system uppdaterat, vilket jag rekommenderar.
Systemet med hotfixar kallas ISM (Incremental Servicing Model) och målet är att kunderna ska få hög kvalitet, snabb leverans och förutsägbara patchperioder. Om man stöter på ett problem i sin egen installerade version där det finns en lösning i en senare levererad patch så kan man ligga på förhand och säga till sin chef att: “den där patchen har vi på gång, vi håller på att testa den i utvecklingsmiljön och planerar driftsätta den om 2 veckor”, istället för att återkomma med ett: “den patchen släpptes för 5 månader sen så vi ska under eftermiddagen börja undersöka vad den innebär”. Det kan så klart fortfarande uppstå en situation där just ditt system har hittat den där superkritiska buggen som de inte känt till sen tidigare, och som det inte finns en tillfällig alternativ lösning till, så att Microsoft gör en hotfix åt er efter en beställning, en så kallad COD patch (Critical On-Demand). Samma sort, fast det kanske inte är superkritiskt kallas bara OD (On-Demand).
De här två kundspecifika rättningstyperna kommer med 2 månaders mellanrum att packas ihop till en CU (Cumulative Update). Därmed vet du att det varannan månad är dags att testa en ny version och kan hantera det. Det finns ytterligare en patch-packe och det är GDR (General Distribution Release) och det är när de hittat en bugg med stor kundpåverkan eller där säkerhet är inblandat tar Microsoft själva beslutet att leverera ut GDR:en och gör den tillgänglig via nedladdningscentret eller Microsoft Update (eller båda). Här kan du inte som kund beställa en GDR, utan hänvisas till en COD eller OD (eller befintlig CU om din bugg är känd sen tidigare och redan löst). Alla hotfixar är kumulativa så att tidigare hotfixar ingår. Gör dig själv en tjänst, som dedikerad eller ofrivillig DBA och häng med i uppdateringsflödet så blir det sällan så att felen i dina system beror på fel i SQL Server.
/Jonas Bergström